Jak vybrat LCD monitor
Rozhodli jste se koupit LCD monitor a právě vybírate ten konkrétní model? Musíte co nejdřív určit jak a kde budete ten monitor používat, abyste mohli si zvolit ten nejvhodnější model podle vaších potřeb a možností.
Moderní LCD monitory se liší především typem matice, ostatní vlastnosti ovlivňují kvalitu a vlastnosti obrazu mnohem míň.
Nejpopulárnější typy matic
TN + film – (Twisted Nematic + film) – nejlevnější a nejoblíbenější typ matic. Část „+ film“ znamená další vrstvu filmu, která se používá ke zvětšení pozorovacích úhlů. Protože je nyní používán všude v monitorech, název typu matice je často zkrácen na „TN“. Má následující charakteristiky:
- nízká doba odezvy
- nízká spotřeba energie
- ne příliš přesná reprodukce barev (kvůli použití pouze 6-bitů pro každý barevný kanál a chybějící odstíny jsou získány různými dostupnými metodami míchání)
- nízký kontrast
- relativně malé pozorovací úhly (zejména vertikální).
- při selhání pixelů nebo subpixelů zůstávají stále zapnuté
IPS (In-Plane Switching) – všechny matice tohoto typu se zpočátku vyznačují nejlepšími pozorovacími úhly a reprodukcí barev mezi všemi typy matic.
- Kontrast závisí na konkrétní implementaci této technologie
- má delší dobu odezvy než TN
- má horší kontrast než * VA matrice
- vadný pixel nebo subpixel zůstává ve zhasnutém stavu
V současné době jsou známy následující typy matic, které lze považovat za deriváty IPS:
- S-IPS – verze IPS navržená v roce 1998 se sníženou dobou odezvy.
- AS-IPS – pokročilá technologie Super IPS byla vyvinuta v roce 2002. Je to S-IPS se zlepšeným (téměř na úrovni S-PVA) kontrastu.
- A-TW-IPS – Pokročilá True White IPS. Jedná se o panel S-IPS s barevným filtrem True White („skutečný bílý“), který dodává bílé barvě více realismu a širší barevný gamut. Tento typ matice se používá při tvorbě profesionálních monitorů pro použití ve fotografických laboratořích a nakladatelstvích. Nevýhodou je specifické „fialové“ osvětlení v černé barvě.
- H-IPS – je charakterizován ještě větším kontrastem a jednotnějším vizuálním povrchem obrazovky a je do značné míry prostý parazitního osvětlení (například při pohledu na obrazovku z velkých úhlů není žádný fialový odstín), ale při tom trpí úhly pohledu.
- E-IPS – Enhanced IPS má možnost překonat jednu z „vrozených vad“ IPS – nízký podíl propuštěného světla, i když pixely jsou
zcela otevřeny. To vám umožní dosáhnout srovnatelné úrovně jasu a kontrastu. Také se zlepšily úhly pohledu při úhlopříčce a doba odezvy se snižila na 5 ms. - P-IPS – Profesionální IPS, nejradikálnější zlepšení technologie IPS, tyto matrice se na trhu objevily v roce 2010. Jejich klíčovým rozdílem je 1024 (a ne 256) stupňů orientace pro každý dílčí pixel, což umožňuje získat plnou 30bitovou barvu, která je nedosažitelná pro žádnou jinou technologii LCD.
* VA (Vertical Alignment) – první matice tohoto typu, tzv. „VA“, byla vyvinuta společností Fujitsu. V budoucnu byly tyto matrice vylepšeny a vyrobeny řadou firem. Představují určitý druh kompromisu ve většině charakteristik (včetně nákladů a spotřeby energie).
- vysoký kontrast v kombinaci s dobrou reprodukcí barev (zejména v nejnovějších verzích)
- minus je ztráta detailu ve stínu s kolmým pohledem a závislost barevného vyvážení obrazu na úhlu pohledu
- vadný pixel nebo subpixel zůstane ve zhasnutém stavu
MVA – Multi-domain Vertical Alignment – první rozšířený typ matice z této rodiny – PVA (Patterned Vertical Alignment), navržený společností Samsung, se vyznačuje především zvýšeným kontrastem obrazu. Zdokonalení bylo hlavně zaměřeno na snížení doby odezvy prostřednictvím manipulací s vyšším napětím v počáteční fázi změny orientace subpixelových krystalů (tato technologie se nazývá „Overdrive“ nebo „Response Time Compensation“ v různých zdrojích) a konečný přechod na plné 8bitové kódování barvy v každém kanálu.
Poměr stran monitoru
Moderní monitory mohou mít obvyklý poměr stran obrazovky (4: 3 nebo 5: 4) nebo mohou být širokoúhlé (16:10 nebo 16: 9). Protože binokulární zorné pole člověka má poměr stran blíže k širokoúhlým monitorům – je pohodlnější pracovat za nimi a ony postupně vytlačí monitory s „normálním“ poměrem stran.
Problémy mohou být pouze se starými hrami, které nepodporují režimy videa s odpovídajícím poměrem stran. Praxe však ukazuje, že v takových případech dochází k velmi rychlé adaptaci na „zploštělý“ obraz a to nepůsobí na nepohodlí.
Proto doporučujeme zvolit poměr stran monitoru na základě vašich vlastních preferencí, i když „pro domácí“ širokoúhlý monitor je rozhodně výhodnější.
Pokrytí monitoru
V případě vyběru typu pokrytí monitoru doporučujeme, abyste se spoléhali na vlastní subjektivní dojmy. Nezapomeňte však, že lesklý pokrytí činí obraz vizuálně kontrastnějším (zejména u levných matric), však mnohem nepříjemnějším a oslňujícím, na rozdíl od matného pokrytí.
Pojďme to shrnout
Chcete-li pracovat c kancelářské aplikace, můžete použít libovolný i-LCD monitor, takže můžete bez obav zvolit na základě návrhu, jednotkových cen a dalších úvah. Pokud si však koupíte monitor s velkou úhlopříčkou, je žádoucí, aby byl připojen přes rozhraní DVI, protože při práci s texty a tabulkami je žádoucí maximální možná jasnost obrazu.
Pro práci s rastrovou grafiku, editaci videa a jakýchkoli jiných aplikacích, kde spolehlivé podání barev je kritické, měli byste si vybrat model s matricí
IPS rodiny (což je o něco horší v tomto případě) nebo * VA. V mnoha situacích může být monitor s maticí IPS také velmi dobrou volbou pro domácnost, protože jedinou nevýhodou moderních monitorů tohoto typu je jejich vysoká cena.
Pravděpodobně nejlepší volbou jako univerzální domácí monitor pro mnoho uživatelů by byl ten s moderní * VA maticí, protože poskytuje mnohem pohodlnější sledování filmů a fotografií než levnější varianty TN a rychlostní charakteristiky jsou pro většinu uživatelů dostačující (s výjimkou hráčů).
V případě, že je monitor zakoupen hlavně pro 3D hry, může být vhodnou volbou moderní monitor s TN maticí, při použití ve hrách nejsou nevýhody této technologie tak znatelné. Kromě toho jsou tyto monitory nejlevnější.
Na závěr bych vám chtěl připomenout, že cena monitoru může být často způsobena nejen použitím drahé a kvalitní matice, ale také vlastnostmi, které nesouvisejí se skutečným výkonem monitorem jeho hlavní funkcí. Například, přítomnost specifických periferií (reproduktory, subwoofery, webové kamery), další vstupy (například digitální – druhý DVI nebo HDMI, analogový, například vstup S-Video nebo komponent) nebo jedinečná konstrukční řešení.